piątek, 29 marca 2013

Katechizm o... biskupie

(fot.: www.parafia-jozef.rzeszow.opoka.org.pl)
Z racji wyboru nowego Papieża, Franciszka, który jest Biskupem Rzymu, co mocno zaakcentował sam Ojciec Święty, ukazując się tuż po jego wyborze w loggi centralnej Bazyliki Świętego Piotra, warto sobie przypomnieć i uświadomić kim jest biskup, i jakie zadanie przed nim stawia Kościół.

Już od początku Katechizm przypomina, poruszając temat wyznania wiary, że to wszystko, co staje się podstawą naszej wiary, objawione nam w Piśmie Świętym i Tradycji, zostało przekazane Kościołowi. Wiemy bardzo dobrze i sami jesteśmy świadkami tego, jak często ludzie mogą wykorzystywać Pismo Święte do własnych celów, odpowiednio dobierając i tłumacząc sobie dane fragmenty Biblii. Dlatego tak ważny jest wspominany przez Katechizm fakt, że zadanie autentycznej interpretacji słowa Bożego, spisanego czy przekazanego przez Tradycję, powierzone zostało samemu tylko żywemu Urzędowi Nauczycielskiemu Kościoła, który autorytatywnie działa w imieniu Jezusa Chrystusa (KKK 85). To ważne, by nie doprowadzić do przekłamań w nauczaniu Ewangelii, by nie dostosowywać jej do interesu jakiejś osoby lub grupy. 

Ale co to jest ów Urząd Nauczycielski Kościoła? Tłumaczy dalej Katechizm: to znaczy biskupom w komunii z następcą Piotra, Biskupem Rzymu (tamże). Nawet pojedynczy biskup nie jest w stanie samemu sobie "coś zmienić" w nauczaniu Kościoła. Jego łączność z biskupami i papieżem w nauczaniu jest miernikiem jego bycia prawdziwym uczniem Chrystusa. To jest zatem główne zadanie biskupa: stać na straży prawdziwej wiary, przekazywać i głosić prawdziwą Ewangelię: to co naprawdę chce powiedzieć nam Chrystus, a nie to, co chce nam od siebie powiedzieć biskup.

piątek, 1 marca 2013

Sobór o... Akademiach katolickich

Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu
(fot.: http://wroclaw.gosc.pl)
Czy konieczne jest powoływanie w różnych diecezjach akademii, uczelni bądź wydziałów teologicznych? Czy nie można ich włączyć do któregoś z już istniejących uniwersytetów w poszczególnych miastach? Po co zakładać nowe, często jedynie jedno wydziałowe uczelnie, w których "rządzą" w większości księża?

Na to pytanie możemy znaleźć odpowiedź np. w soborowym Dekrecie o pasterskich zadaniach biskupów w Kościele (Christus Dominus). W punkcie 13. niniejszego dekretu mowa jest o obowiązkach biskupa diecezjalnego odnośnie nauki chrześcijańskiej. Naukę chrześcijańską winni podawać w sposób przystosowany do potrzeb chwili, by odpowiadała na trudności i zagadnienia, które przede wszystkim dręczą i niepokoją ludzkość. Niech też tej nauki strzegą, przyuczając wiernych do jej obrony i rozwoju. W jej podawaniu mają dawać dowody macierzyńskiej troski Kościoła względem wszystkich ludzi, zarówno wierzących jak i niewierzących, a szczególną troską niech otaczają ubogich i słabych, do których posłał ich Bóg z opowiadaniem Ewangelii (DB 13). Tekst ten nakłada na biskupa nie tylko obowiązek samego głoszenia nauki chrześcijańskiej, powiedzielibyśmy, upraszczając, nie tylko rolę kaznodziejską, ale również zadbanie o jej dogłębniejsze przekazywanie swoim wiernym tak, aby i oni stali się prawdziwymi znawcami i obrońcami prawd wiary. Biskup ma obowiązek zadbać o to, aby dać możliwość swym diecezjanom głębszego poznania i studium prawd wiary. 

Ponieważ do Kościoła należy nawiązywanie dialogu ze społecznością ludzką, w której żyje, ciąży przede wszystkim na biskupach obowiązek zbliżania się do ludzi, szukania ich i podtrzymywania rozmowy z nimi. By w tych zbawiennych rozmowach zawsze prawda szła w parze z dobrocią, a zrozumienie z miłością, musi je cechować jasność wyrażania się łącznie z pokorą i delikatnością, a nadto należyta roztropność, połączona jednak z zaufaniem, które zaskarbiając przyjaźń wytwarza więź duchową (DB 13).  Dokument, jak widać wylicza również cechy, którymi winno się charakteryzować nauczanie biskupa: mają one charakter rozmowy, jasność wyrażania się, pokora, delikatność, roztropność i zaufanie. Łatwo zatem ocenić, że tego typu charakterystyka nie mieści się jedynie w samym kaznodziejstwie, czy też katechezie. Nie byłoby również możliwa tego typu charakterystyka, gdyby takim nauczaniem miał się zając sam biskup. Dlatego dekret, wymieniając kaznodziejstwo i katechezę na pierwszym miejscu, każe sięgać biskupom do różnych dostępnych dziś form: Dla upowszechnienia nauki chrześcijańskiej niech się starają posłużyć różnymi dostępnymi w dzisiejszych czasach środkami, przede wszystkim oczywiście kaznodziejstwem i nauczaniem katechizmu, które zawsze przecież wysuwają się na czoło, lecz też wykładem nauki w szkołach, akademiach, konferencjach i wszelkiego rodzaju zebraniach, a niemniej również upowszechnianiem przez publiczne deklaracje, czynione z okazji pewnych wydarzeń, nadto przy pomocy prasy oraz środków społecznego przekazywania myśli, którymi bezsprzecznie należy się posługiwać w głoszeniu Ewangelii Chrystusowej (DB 13).

Intencje Apostolstwa Modlitwy - Marzec 2013


Ogólna:

Aby wzrastało poszanowanie przyrody, ze świadomością, że całe stworzenie jest dziełem Boga, powierzonym ludzkiej odpowiedzialności.


Misyjna:

Aby biskupi, prezbiterzy i diakoni byli niestrudzonymi głosicielami Ewangelii aż po krańce ziemi.